مدیریت بیماری نماتد یا کنترل گره ریشه گیاهان در خاک
1400/11/24

مدیریت نماتد ریشه با کمک کودهای دامی نماتد ریشه گرهی : یکی از مهمترین و شایع ترین بیماری‌های درختان و در عمده مناطق پسته خیز کشور نیز مشاهده شده که مبارزه با آن کاری سخت و هزینه بر است. يكي از مهمترين روش هاي کنترل اين بيماري خطرناك، مديريت تغذیه و باغباني بوده كه در آن استفاده از كودهای مرغي از اهميت ويژه اي برخوردار است. بر اساس تحقيقات انجام شده استفاده كود مرغي باعث كاهش شدت خسارت بيماري در محصولات مختلف شده است كه تاثير آن در كاهش جمعيت نماتدها به صورت مستقيم (با از بين بردن نماتدها در خاك) و يا غيرمستقيم (با فعال كردن مكانيسم‌هاي بيوشيميايي در خاك) است. از طرف ديگر کود مرغی به دلیل داشتن میزان قابل ملاحظه‌ای از عناصر غذایی، موجب کاهش اثرات منفی نماتدها روی درختان می گردد؛ زیرا عمده خسارت نماتدها به دلیل اخلال در جذب مواد غذایی توسط ریشه‌ها اتفاق می افتد. علاوه بر کودهای مرغی،کودهای دامی ديگر و مواد آلی نیز به دلیل کاهش نسبت C/N مي‌توانند باعث تقويت عمومي درختان و افزايش ساپرفيت‌هاي خاك شوند و در كاهش خسارت و جمعیت نماتدها در خاك مفيد باشند؛ ولي تاثیر آن‌ها به مراتب کمتر از کودهای مرغی است. Www.tebjoo.com بهترين روش استفاده از کودهای مرغی، 2 يا 3 مرتبه کاربرد در سال مي باشد. به عنوان مثال 15 تن در هكتار، سه مرتبه و هر مرتبه 5 تن در هكتار استفاده گردد. لازم به ذکر است که میزان استفاده از کودهای مرغی با توجه به شوري آب و خاك مطابق با نظر كارشناسي باید تعیین گردد. سموم خارجی برای مبارزه با نماتد خاک یا گره ریشه در زمین مزرعه : ولوم ویتال تریویگو سم ایرانی نماتکس نماکوب نماکلین مثال نحوه مصرف : نماتدکش نماکلین به میزان سه دوره با فاصله ۲۰ روز که در هر دوره هم ۱۰ لیتر برای ۵۰۰ عدد درخت یک ساله پالونیا ، هر درخت ۲۰ میلی گرم بصورت محلول در آب با توصیه کارشناس گیاهپزشک هست. مثال نحوه مصرف : نماتدکش تریویگو به میزان ۲ لیتر در هکتار با توجه به توصیه کارشناس گیاهپزشک هست منبع : دکتر محمد مرادی و دکتر حجت هاشمی نسب ،پژوهشکده پسته کشور ، خانم دکتر محمدی ، دکتر احمدی Www.tebjoo.com

مدیریت نماتد ریشه با کمک کودهای دامی

نماتد ریشه گرهی :

یکی از مهمترین و شایع ترین بیماری‌های درختان و در عمده مناطق پسته خیز کشور نیز مشاهده شده که مبارزه با آن کاری سخت و هزینه بر است.

يكي از مهمترين روش هاي کنترل اين بيماري خطرناك، مديريت تغذیه و باغباني بوده كه در آن استفاده از كودهای مرغي از اهميت ويژه اي برخوردار است.

بر اساس تحقيقات انجام شده استفاده كود مرغي باعث كاهش شدت خسارت بيماري در محصولات مختلف شده است كه تاثير آن در كاهش جمعيت نماتدها به صورت مستقيم (با از بين بردن نماتدها در خاك) و يا غيرمستقيم (با فعال كردن مكانيسم‌هاي بيوشيميايي در خاك) است.

از طرف ديگر کود مرغی به دلیل داشتن میزان قابل ملاحظه‌ای از عناصر غذایی، موجب کاهش اثرات منفی نماتدها روی درختان می گردد؛ زیرا عمده خسارت نماتدها به دلیل اخلال در جذب مواد غذایی توسط ریشه‌ها اتفاق می افتد.

 علاوه بر کودهای مرغی،کودهای دامی ديگر و مواد آلی نیز به دلیل کاهش نسبت C/N مي‌توانند باعث تقويت عمومي درختان و افزايش ساپرفيت‌هاي خاك شوند و در كاهش خسارت و جمعیت نماتدها در خاك مفيد باشند؛ ولي تاثیر آن‌ها به مراتب کمتر از کودهای مرغی است.

Www.tebjoo.com 

بهترين روش استفاده از کودهای مرغی، 2 يا 3 مرتبه کاربرد در سال مي باشد. به عنوان مثال 15 تن در هكتار، سه مرتبه و هر مرتبه 5 تن در هكتار استفاده گردد.

لازم به ذکر است که میزان استفاده از کودهای مرغی با توجه به شوري آب و خاك مطابق با نظر كارشناسي باید تعیین گردد.

سموم خارجی برای مبارزه با نماتد خاک یا گره ریشه در زمین مزرعه :

 ولوم

ویتال

تریویگو 

سم ایرانی

نماتکس

نماکوب

نماکلین 

مثال نحوه مصرف : نماتدکش نماکلین

به میزان سه دوره با فاصله ۲۰ روز که در هر دوره هم ۱۰ لیتر برای ۵۰۰ عدد درخت یک ساله پالونیا ، هر درخت ۲۰ میلی گرم بصورت محلول در آب با توصیه کارشناس گیاهپزشک هست.  

مثال نحوه مصرف : نماتدکش تریویگو به میزان ۲ لیتر در هکتار با توجه به توصیه کارشناس گیاهپزشک هست

 منبع : دکتر محمد مرادی و دکتر حجت هاشمی نسب ،پژوهشکده پسته کشور ، خانم دکتر محمدی ، دکتر احمدی

Www.tebjoo.com 

نظرات کاربران
شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید
افزودن نظر جدید
برای ثبت نظر ابتدا باید به حساب کاربری خود وارد شوید و یا در صورتی که هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید.
افزودن نظر جدید
برای ثبت نظر ابتدا باید به حساب کاربری خود وارد شوید و یا در صورتی که هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید.
  • مانی

    موفق باشید

طراحی و ساخت وبسایت توسط www.shopikar.com